در ميان خانواده بازیگری بازیگران بازیگر

در ميان: خانواده بازیگری بازیگران بازیگر استقبال بیانیه اخبار سینما

گت بلاگز اخبار پزشکی توصیه های غذایی بعد از روزه داری را جدی بگیرید

ماه رمضان و روزه داری، وقت خوبی است که بدن به لحاظ تغذیه ای بازسازی شود. اما، آنچه نباید فراموش شود، توصیه های غذایی بعد از یک ماه روزه داری است.

توصیه های غذایی بعد از روزه داری را جدی بگیرید

توصیه های غذایی بعد از روزه داری را جدی بگیرید

عبارات مهم : برنامه

ماه رمضان و روزه داری، وقت خوبی است که بدن به لحاظ تغذیه ای بازسازی شود. اما، آنچه نباید فراموش شود، توصیه های غذایی بعد از یک ماه روزه داری است.

به گزارش مهر، دکتر محمد کاظم زاده کارشناس تغذیه بر لزوم توجه به برنامه غذایی صحیح بعد از ماه مبارک رمضان را تاکید و اظهار کرد: به منظور حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز پرسشها گوارشی بعد از ماه مبارک رمضان، برنامه غذایی مناسب با محوریت سلامت را باید مورد توجه قرار داد.

وی بیان کرد: بعد از آخر ماه رمضان، زیاد دستگاه های بدن با نظم معینی مشغول به کار هستند که مورد نیاز است با رعایت مواردی این نظم غذایی را در جهت سلامت زیاد حفظ کنیم.

توصیه های غذایی بعد از روزه داری را جدی بگیرید

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: به طور قطع کم کردن مصرف نمک، چربی و مواد قندی دستگاه گوارش، کبد و کیسه صفرا را در شرایط خوبی قرار داده که با رعایت و عمل به توصیه هایی می توان اوضاع مناسبی را که در آخر ماه مبارک رمضان ایجاد شده است حفظ کرد.

وی با تاکید به اینکه مصرف صبحانه مناسب را در اولویت قرار دهید، افزود: برنامه ریزی جهت مصرف یک صبحانه مناسب و مقوی به فرد کمک می کند که انرژی صبحگاهی خوبی داشته باشد.

ماه رمضان و روزه داری، وقت خوبی است که بدن به لحاظ تغذیه ای بازسازی شود. اما، آنچه نباید فراموش شود، توصیه های غذایی بعد از یک ماه روزه داری است.

کاظم زاده ادامه داد: زمانی که یک وعده غذایی اصلی(صبحانه) از بین بردن شود و در عوض یک وعده ناهار پرحجم و پرکالری مصرف شود، بخشی از عضلات تحلیل می روند و در برابر چاقی شکمی ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه معمولاً استفاده از لبنیات کم چرب، نان سبوس دار، گردو و تخم مرغ می تواند یک وعده غذایی سالم و مقوی را تشکیل دهد، گفت: نوشیدن آب و نوشیدنی های سالم به میزان کافی ادامه پیدا کند.

کاظم زاده عنوان کرد: در ماه رمضان روزه داران جهت جلوگیری از کم آبی، در فاصله افطار تا سحر آب بنوشند که در غلبه بر تشنگی در طول روز نقش بسزایی دارد.

توصیه های غذایی بعد از روزه داری را جدی بگیرید

وی با اشاره به اینکه نوشیدن زیاد آب به دفع سموم بدن کمک می کند و حتی موجب اصلاح سوخت و ساز چربی ها می شود، افزود: استفاده از نوشیدنی های مناسب به جای مصرف نوشیدنی های مضر مانند نوشابه های گازدار که معمولا پر از شکر هستند، گزینش سالم تری است که باید آن را رعایت کرد.

کاظم زاده با بیان اینکه مصرف چای کمرنگ و با حداقل مصرف قند و شکر الگوی مناسبی خواهد بود، تاکید کرد: خوردن وعده های غذایی کوچک و منظم شانس جذب کامل مواد مغذی را به سیستم گوارشی می دهد، هنگامی که چهار یا پنج بار در روز غذاهای کوچک می خورید، در طول روز به صورت مستمر آهسته و منظم، مواد مغذی، قند و انرژی را به بدن خود می فرستید، بعد مورد نیاز است علاوه بر سه وعده غذایی، حداقل دو میان وعده سالم حاوی میوه ها و سبزی های تازه دریافت شود.

ماه رمضان و روزه داری، وقت خوبی است که بدن به لحاظ تغذیه ای بازسازی شود. اما، آنچه نباید فراموش شود، توصیه های غذایی بعد از یک ماه روزه داری است.

وی با تأکید بر اینکه منظم غذا خوردن را در برنامه خود قرار دهید، افزود: بعد از آخر ماه مبارک رمضان به علت اینکه فرد روزه دار یک نظم معینی را در غذا خوردن داشته ، مورد نیاز است این نظم ادامه یابد که چنین الگویی از اختلالات گوارشی جلوگیری می کند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان با بیان اینکه غذا خوردن نامنظم و از بین بردن بعضی از وعده های غذایی باعث می شود بدن در طول روز با کمبود انرژی مواجه شود، گفت: خوردن به موقع غذا قند خون را در حالت تعادل حفظ می کند و از ضعف ناشی از گرسنگی پیشگیری می کند.

توصیه های غذایی بعد از روزه داری را جدی بگیرید

وی داشتن یک برنامه غذایی منظم و مشخص را جهت جلوگیری از ریزه ذلت های غیرضروری مهم بیان کرد و در ادامه با بیان اینکه الگوهای سالم غذایی محلی و سنتی رعایت شود، افزود: استفاده از آش های محلی و غذاهای سبک مثل انواع سوپ ها که حاوی سبزیجات تازه و حبوبات باشند جهت روزهای ابتدایی بعد از روزه داری بسیار مناسبند.

کاظم زاده بیان کرد: رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و جانشین ها، سبزی های تازه و متنوع، بسته به منطقه ای که آش در آن پخته شده است و بالاخره کشک یا ماستی که به آن اضافه می شود، مجموعه کاملی از گروه های غذایی تشکیل می دهند که می تواند دستگاه گوارش را آماده تغذیه ۵ تا ۶ وعده ای کند.

وی با اشاره به اینکه بهتر است صبحانه در حد مناسب میل شود و ناهار نیز بسیار پرچرب و سنگین نباشد و در حد معقول صرف شود، خاطرنشان کرد: صرف غذای سبک و حاضری از قبیل ماست و خیار و یا پنیر و هندوانه به عنوان شام مناسب خواهد بود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، با اهمیت به مصرف دمنوش های گیاهی و خشکبار، گفت: خشکبار و دمنوش های گیاهی دارای خواصی مانند محافظت از دستگاه گوارش، مقابله با پرفشاری خون، فواید ضد باکتریایی و حتی فواید ضد سرطانی است.

وی، مصرف مقدار مناسبی از لبنیات در وعده های غذایی را مهم دانست و افزود: معمولا مصرف لبنیات در ماه رمضان زیاد می شود، عادت بسیاری از افراد در این ماه، این بوده که با یک لیوان شیر افطار کنند که بهتر است مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهند و از ماست و دوغ خانگی کم چرب و کم نمک نیز در وعده های غذایی ناهار و شام استفاده کنند.

کاظم زاده اظهار کرد: متاسفانه سرانه مصرف لبنیات در کشور نامناسب بوده و ترغیب و تشویق مردم به استفاده زیاد باید در اولویت هایی غذایی قرار گیرد.

وی با اشاره به ترک عادت های رفتاری و غذایی نامناسب در ماه رمضان، بیان کرد: بسیاری از افراد در این ماه سیگار کشیدن را ترک می کنند، نوشابه نمی خورند، مصرف لبنیات را زیاد کردن می دهند و غذاهای پرنمک را از بین بردن می کنند که بهتر است این رفتارهای مثبت در روزهای بعد از آخر ماه مبارک رمضان هم ادامه داشته باشد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان ادامه داد: ترک از بین بردن عادت های نامناسبی مانند عدم تحرک و کم تحرکی، از بین بردن وعده های غذایی، مصرف غذاهای پرچرب و پر کالری، مصرف کم فیبرها (میوه ها و سبزی های تازه)، مصرف غذاهای کنسروی و فرآوری شده، مصرف فست فودها و غذاهای چرب، جهت سلامتی، تناسب اندام و داشتن وزن مناسب الزامی است.

وی با اشاره به ورزش و تحرک مناسب جسمی خاطرنشان کرد: بهتر است ورزش های هوازی را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در روز دنبال کنید، بعضی از افراد به علت کم کردن تحرک، از بین بردن وعده سحری و افراط در دریافت غذاهای شیرین و پرچرب در افطار، زیاد کردن وزن پیدا می کنند که با رعایت تغذیه و ورزش مناسب این عنوان قابل اصلاح است.

کاظم زاده تصریح کرد: جهت داشتن یک رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان باید در برنامه غذایی خود تعادل و تنوع داشته و از چهار گروه مهم مواد غذایی یعنی نان و غلات، میوه و سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات و مغزها و تخم مرغ استفاده کنید.

وی با تاکید به اینکه کم کردن مصرف نمک، قند و شکر و روغن ها را جدی بگیرید و روزانه ۲ تا ۴ عدد میوه میانگین مصرف کنید، افزود: مصرف سبزیجات بسیار مهم هست، روزانه ۲ تا ۳ لیوان از سبزی های برگی مانند کاهو یا سبزی خورد شده است و پخته و همچنینیک تا ۲ عدد از سبزی های مانند گوجه، خیار و هویج استفاده کنید.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان با بیان اینکه از غذاهای سرخ شده است و غذاهای رستورانی که پر روغن و پرنمک هستند کمتر استفاده شود، خاطرنشان کرد: روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید لیکن مایعات تناوب سوخت و ساز را فعال تر کرده و باعث شادابی زیاد می شود.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۳-۲ لیوان شیر یا ماست و پنیر کم چرب استفاده شود، گفت: از مصرف تنقلات مانند ساندویچ ها، چیپس، پفک، شیرینی ها، شکلات ها پرهیز کنید.

کاظم زاده تاکید کرد: روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش و نرمش فراموش نشود.

واژه های کلیدی: برنامه | استفاده | ماه رمضان | وزن مناسب | مواد غذایی | وعده غذایی | رژیم غذایی | مواد غذایی | برنامه ریزی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz