در ميان خانواده بازیگری بازیگران بازیگر

در ميان: خانواده بازیگری بازیگران بازیگر استقبال بیانیه اخبار سینما

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی نظر لاریجانی راجع به استیضاح ظریف، حقوق کارمندان، نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها و…

    رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «مجلس دهم تاکنون ۱۲۸ قانون تصویب کرده است»، گفت که نگاه مجلس شورای اسلامی زیاد حل چالش‌ها بوده تا قانون‌گذاری. 

    نظر لاریجانی راجع به استیضاح ظریف، حقوق کارمندان، نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها و...

    نظر لاریجانی راجع به استیضاح ظریف، حقوق کارمندان، نتیجه مذاکره با اروپایی ها و…

    عبارات مهم : قانون

    رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که «مجلس دهم تاکنون ۱۲۸ قانون تصویب کرده است»، گفت که نگاه مجلس شورای اسلامی زیاد حل چالش ها بوده تا قانون گذاری.

    به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نشست خبری صبحگاه امروز (دوشنبه) خود اظهار کرد: این ایام مصادف است با سالروز شهادت مرحوم مدرس که انصافا مرد بزرگی در تاریخ کشور عزیزمان ایران بود، فقیهی ملا، اسلام شناس و دردمند نسبت به منافع ملی و آینده نگر جهت توسعه کشور، آن هم در شرایط مشکل که دول متفاوت در جنگ جهانی، کشور عزیزمان ایران را اشغال کرده بودند که نقش او در این زمینه بی بدیل بود که در تاریخ ماندگار شد و دهم آذر به نام روز مجلس نامگذاری شد.

    وی اضافه کرد: در همان ابتدای مجلس اخیر این عنوان روشن بود که کشور عزیزمان ایران با چالش های مزمن مواجه هست، لذا نظر مجلس شورای اسلامی این بود که وقتش را روی حل چالش ها بگذارد و کمتر قانون گذاری کند مگر در موارد ضروری.

    نظر لاریجانی راجع به استیضاح ظریف، حقوق کارمندان، نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها و…

    نرخ بالای سود بانکی مخل تولید است

    رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بعضی چالش های مهم کشور، اظهار کرد: وجود دولت پهن پیکر که هزینه زیادی جهت کشور دارد یکی از چالش های عمده هست. این حجم از گستردگی در دولت باعث می شود کشور منابع را در خودش هضم کند البته گام اولیه در برنامه ششم برداشته شد و دولت موظف است تا آخر برنامه ۱۵ درصد از حجم خود را کم کند که البته بیش از این باید انجام شود.

    رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «مجلس دهم تاکنون ۱۲۸ قانون تصویب کرده است»، گفت که نگاه مجلس شورای اسلامی زیاد حل چالش‌ها بوده تا قانون‌گذاری. 

    وی با اشاره به قدیمی بودن نظام بودجه ریزی در کشور تصریح کرد: بودجه ریزی باید براساس عملکرد باشد و سنجش واقعی صورت گیرد. دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها کار مستمری را جهت نظام بودجه ریزی آماده کردند که در کمیسیون بودجه مطرح است.

    لاریجانی اوضاع نقدینگی را از دیگر معضلات عنوان و خاطرنشان کرد: این مساله پیش از حوادث اخیر ارز هویدا بود. متاسفانه خیلی حرکت مطلوبی در این زمینه نشده اخیرا در شورای هماهنگی سه قوه اختیاراتی داده شد که اگر در این مسیر قدم برداشته شود، باعث آبادانی خواهد شد.

    رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اوضاع بانک ها گفت: از سال ۱۳۹۴مرکز پژوهش ها در این زمینه هشدار داد و تحقیقات مفصلی کردند. معلوم است که باید چه کاری انجام شود. قیمت سود بانکی آنقدر بالاست که مخل تولید هست. این عنوان بین سه قوه در دستور قرار گرفته و باید حل شود. در مساله کاسپین مسئله ایجاد شد و چند میلیون مردم را درگیر کرد و این مساله با زحمت جمع شد این چیز راحت ای نیست و زیاد باید روی آن کار کرد.

    نظر لاریجانی راجع به استیضاح ظریف، حقوق کارمندان، نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها و…

    لاریجانی در خصوص اوضاع صندوق های بازنشستگی نیز اظهار کرد: کاری که مرکز پژوهش ها انجام داد مشخص است ما در بودجه امسال اختیاراتی به دولت دادیم تا بدهی صندوق را بدهد البته تحرکی در این زمینه ندیدم. اگر این گام را به درستی بر می داشتیم سال بعد می توانستیم گام بعدی را برداریم تا صندوق ها سرپا شوند.

    وی در خصوص عنوان آب نیز گفت: این مساله نیاز به همکاری قوای متفاوت دارد. در واقع این جنس مباحث مجلس شورای اسلامی را درگیر کرده بود که بعضی به قانون گذاری منجر شد و بعضی باید در جلسات یکسان سه قوه سامان یابد. ما ۱۲۸ قانون در این مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم که بعضی اصلاح قوانین دیگر هست. یک کار زیربنایی دیگر که در مجلس انجام شده است تنقیح قوانین است ما قوانین زیادی داریم که بعضی از‌بین‌برده‌شده شده است و باید معلوم شود فقد ما در قانون کجاست که این کار در معاونت قوانین درحال انجام است و دستگاه های متفاوت در این زمینه همکاری دارند.

    رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «مجلس دهم تاکنون ۱۲۸ قانون تصویب کرده است»، گفت که نگاه مجلس شورای اسلامی زیاد حل چالش‌ها بوده تا قانون‌گذاری. 

    وی ادامه داد: یکی از قوانین مهم ما اشتغال پایدار در روستاها بود. از رهبری اجازه گرفتیم ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه و به اندازه همین مبلغ از بانک ها جهت ارائه ی تسهیلات با سود پایین به کسانی پرداخت شود که اطراف روستاها سرمایه گذاری می کنند تا جوانان را در روستاها نگه داریم تا آنها مجبور به مهاجرت نشوند.

    رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: قانون مهم دیگر نظام جامع فنی و حرفه ای بود. هرم نیروی انسانی تخصصی دچار اشکال بوده و به جای این که افراد متخصص جمع شوند جابه جا شده است لذا باید این بخش را حمایت کرد. البته قانون مدیریت مصرف سوخت، احکام دائمی برنامه های توسعه، قانون استاندارد و قانون برنامه ششم، قانون صدور چک، قانون حقوق کودک و نوجوان، کم کردن حکم اعدام، حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه سالانه، ثبت اختراعات طرح های صنعتی، لایحه هوای پاک، حفاظت از خاک و ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان نیز از دیگر مواردی بود که در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

    نظر لاریجانی راجع به استیضاح ظریف، حقوق کارمندان، نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها و…

    لاریجانی با اشاره به قوانین مربوط به صندوق مکانیزه، ارزش افزوده، بانک مرکزی و قانون بانکداری که در دستور کار مجلس هست، یادآور شد: قانون تجارت هم تقریبا کارش تمام شده، البته کار بزرگی است و ۱۲۰۰ ماده دارد و بهتر بود به صورت اصل ۸۵ در کمیسیون بررسی می شد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس ۲۸ جلسه جهت پیگیری امور برگزار کرده هست، گفت: بعضی پرسشها به جلسه یکسان بین دولت و مجلس جهت حل عنوان نیاز داشت که از جمله آن عنوان اینترنت بود که جلسه ای بالغ بر ۳ ساعت وقت برد. جلسه دیگری راجع به بحران آب در کشور، سرمایه گذاری، پرسشها و آسیب های اجتماعی، اوضاع بازار نفت و گاز، عنوان ریزگردها، صندوق های بازنشستگی، اوضاع مناطق زلزله زده، بازار ارز و اوضاع بانک ها نیز برگزار شد تا به راه حلی جهت پرسشها برسیم.

    وی افزود: در بخش نظارت نیز دیوان محاسبات بررسی های مستمری داشت که ۷ هزار و ۶۰۰ گزارش در سطح ملی و استانی ارائه کرد. دیوان محاسبات گزارش مهمی راجع به ی صندوق ذخیره فرهنگیان و قانون هدفمندی یارانه ها نیز ارائه نمود. ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شد که از آن هزار و ۱۰۰ پرونده در محکمه رای داده شد و منابع به خزانه برگشت.

    به تدبیر نیاز داریم

    وی با اشاره به عملکرد معاونت نظارت مجلس گفت: آیین نامه ها و دستورالعمل های مشخص به کمیسیون ها ارائه شده است تا مجموعه زمینه سازی جهت تصمیم گیری در کمیسیون ها به وجود آید. البته شرایط کشور عوض کردن کرده و دیگر چالش های قدیمی نیست و با گذشته تفاوت دارد. ما به تدبیر مورد نیاز داریم. امیدواریم که خداوند عنایت کرده و کشور از این برهه با سلامت و استواری بگذرد.

    در ادامه خبرنگار شبکه خبر از مدیر مجلس راجع به ی ارزیابی از عملکرد مجلس دهم و همچنین عملکرد هیات نظارت بر واکنش‌ها نمایندگان پرسید که لاریجانی در پاسخ گفت: عملکرد مجلس را باید در دو بعد نظارت و تصویب قوانین و همچنین حل پرسشها کشور مورد ارزیابی قرار داد. بعضی از پرسشها را راسا مجلس می تواند حل و قانونگذاری کند، ولی اگر آن موارد مغایر اصل ۷۵ مربوط به بار مالی باشد شورای نگهبان ایراد می گیرد و به همین علت باید وفاقی بین قوای مجریه و مقننه جهت حل پرسشها به وجود آید. نمونه آن عنوان آب و محیط زیست و دریاچه ارومیه و تالاب هاست که نیاز به سرمایه گذاری دارد. لذا حتما باید با وفاق جلو رفت.

    رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث نظارت نیز جنبه تحقیق و تفحص، سوالات مکرر نمایندگان، استیضاح وزرا و گاهی اعمال ماده ۲۰۴ راجع به استنکاف از قانون مطرح شده است است که در بعضی از موارد با تصویب مجلس به قوه قضاییه ارجاع شد ولی ثقل کار در حل پرسشها مردم هست. چون اوضاع کشور طوری است که علاوه بر چالش های موجود فشارهای بین المللی از تحریم ها نیز مشکلاتی را به وجود آورده است که باید جهت حل پرسشها تمرکز کنیم.

    تلاطم در بازار ارز تاثیری بر روی دیگر پرسشها گذاشت

    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که تلاطم در بازار ارز تاثیری بر روی دیگر پرسشها گذاشت، گفت: زمانی قیمت دلار تا ۲۰ هزار تومان هم رسید طبیعتا ما باید جهت حل مسئله وقت زیادی می گذاشتیم. کمیسیون اقتصادی جلساتی را برگزار کرد مجلس هم درگیر بود در نهایت در شورای همفکری سه قوه به تصمیماتی در ۱۲ بند رسیدیم که اجرای آن تاثیری بر روی قیمت ارز و ایجاد ثبات نسبی گذاشت. لذا باید به ظرفیت زمانی توجه جدی شود.

    وی افزود: مجلس و کمیسیون ها در موارد دیگری همچون اوضاع ماشین در کشور و قطعه سازان و پرسشها عدیده ای که به وجود آمده، ورود کرد چون ممکن بود دهها هزار نفر از کار کنار گذاشته شوند. ساعت ها وقت گذاشته شد و در کمیسیون جلسه برگزار شد. بنده هم جلساتی را برگزار کردم به چارچوبی رسیدیم که اوضاع در خودروسازی شرایط عادی تر داشته باشد. باید قبول کنیم که در شرایط فعلی اقتصادی عنصر خارجی و هم بعضی از پرسشها داخلی نقش دارد لذا بخشی از وقت را ما جهت حل پرسشها مردم می گذاریم که ممکن است وظیفه ذاتی مجلس هم نباشد.

    وی راجع به ی عملکرد هیات نظارت گفت: افرادی را مجلس گزینش کرد که مشغول پیگیری هستند مواردی را هم از قوه قضاییه استعلام کرده و نظارت های مورد نیاز را اعمال می کند.

    هیات عالی نظارت مجمع تشخیص جنبه قانون گذاری ندارد

    در ادامه خبرنگار خبرگزاری ایرنا این پرسش را از لاریجانی پرسید که اخیرا انتقاداتی نسبت به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص بخصوص راجع به ی لوایح مرتبط با FATF مطرح می شود بعضی معتقدند که این هیات وارد حیطه قانون گذاری شده است است نظر شما راجع به جایگاه هیات چیست؟

    رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: مجمع تشخیص دو وظیفه مهم دارد. یک وظیفه مربوط به به برطرف اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است که مجمع نظر مصلحتی می دهد. در وقت امام راحل، این رابطه وجود داشت که اگر مجلس در موردی دو سوم رای دهد مشخص می شود که آن عنوان مصلحت داشته و نیاز به رعایت نظر شورا نبود. بعد از آن با عوض کردن قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت شکل گرفت.

    وی افزود: وظیفه دیگر مجمع جنبه مشورتی به مقام معظم رهبری هست، رهبری سیاست های کلی نظام را بعد از مشورت با مجمع تشخیص ابلاغ می کند لذا ابتدا مواد خام تدوین شده است و در مجمع بررسی می شود و سپس رهبری آن را بررسی کرده و در نهایت با صلاح دیدشان ابلاغ می نماید.

    لاریجانی ادامه داد: مجمع تشخصی وظایف جانبی هم دارد در وقت مرحوم آیت الله هاشمی مقام معظم رهبری نظارت بر اجرای سیاست های کلی که از وظایف ایشان بود را به مجمع تشخیص واگذار کرد. این عنوان در قانون برنامه هم تعریف شد. مقام معظم رهبری هیاتی را در مجمع گزینش کرد که آن هیات بر اجرای سیاست های کلی نظارت داشته باشد. تا اینجای کار روال قانونی طی شده است است منتها اشکال در روش اجراست که ایهام به وجود آورده هست. به طوری که لفظ مجلس سنا را به کار بردند. قطعا هیات نظارت نمی تواند نقش قانون گذاری داشته باشد. هیات نظارت در مواردی که نگرانی در خصوص اجرای سیاست های کلی وجود داشته می تواند ورود کرده و بررسی های مورد نیاز را انجام دهد.

    وی افزود: هیات عالی نظارت نظراتش را از مسیر شورای نگهبان مطرح می کند لذا شورای نگهبان آن عنوان را مورد بررسی قرار می دهد که اگر شورا بخواهد آن را به مجلس ارائه می کند که مجلس هم می تواند نظر دهد که آن عنوان را مصلحت می داند یا خیر. اگر مصلحت نبود مثل مواردی که در قانون اساسی آمده واکنش‌ها می کند. لذا نظرات مجمع باید از کانال شورا به مجلس ارائه شود وگرنه به ما ارتباطی ندارد. اینها همه نشان می دهند که هیات نظارت جنبه قانون گذاری ندارد که موضوعی روشن است.

    به گزارش ایسنا در ادامه خبرنگار روزنامه سازندگی از لاریجانی این پرسش را پرسید که اخیرا در آسیب شناسی عملکرد مجلس و سیستم قانون گذاری بعضی از نمایندگان در نطق ها و اظهاراتشان بر لزوم بازبینی در قانون اساسی و تصویب مجلس دوم یا مجلس عوام تاکید دارد، نظر شما راجع به ی این عنوان چیست؟

    لاریجانی در پاسخ گفت: این که در قانون اساسی بعضی از امور باید متناسب با شرایط عوض کردن کند موضوعی است که سالها مطرح شده است است ولی بحث بر سر آن است که در شرایط فعلی که ما با مساله تحریم مواجهیم می توان به این عنوان ورود کرد قطعا در چنین مواردی با تدابیر رهبری مساله قابل حل است همچون طراحی که ایشان جهت شورای هماهنگی سه قوه کردند.

    وی افزود: اکنون وقت طرح این پرسشها نیست مردم پرسشها و مشکلاتی دارند که باید به آن بپردازیم. عوض کردن قانون اساسی به این راحتی نیست و نظامات و کارکردی دارد که در نهایت هر سه قوه را درگیر می کند باید از این برهه عبور کرده تا به این پرسشها برسیم.

    خبرنگار گروه تحریریه سایت از لاریجانی این پرسش را مطرح کرد که با توجه به کم کردن ارزش پول ملی آیا زیاد کردن ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده کفاف زندگی آنها را می کند و این که آیا این عنوان مشمول بر سایر حقوق بگیران هم می شود؟.

    رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: این عنوان مشمول بر سایر حقوق بگیران می شود ما هم معتقدیم این حقوق کافی نیست. البته زیاد کردن ۲۰ درصدی جهت همه نمی باشد و باید پلکانی شود و زیاد مشمول بر طبقات پایین که پرسشها بیشتری را تحمل می کنند، گردد. ان شاءالله در وقت بررسی بودجه در مجلس توجهات مورد نیاز را داریم.

    وی افزود: ولی در کل نظراتی در این باره وجو دارد که مرکز پژوهش ها موضوعی را بررسی و ارائه کرده است که نمونه آن راجع به انرژی است که هنوز با دولت به تفاهم نرسیدیم این ایده طرفدارانی دارد که می تواند تغییراتی ایجاد کند. بحث دیگر ارائه بسته های حمایتی است که این هم جهت کمک رسانی به اقشار متفاوت است که کمک هایی انجام می دهد ان شاء الله باید تمدید کرد تا چند نظر به وفاق برسد.

    لاریجانی راجع به بسته های حمایتی گفت: بسته های حمایتی بدان معنا نیست که کالا در کارتن گذاشته و به مردم دهند بلکه در کارتهایشان امکانی فراهم شود که آنها بتوانند کالای اساسی خریداری کنند.

    خبرنگار الجزیره نیز از مدیر مجلس پرسید که بعد از خروج آمریکا از برجام به نظر می سد که انتظارات کشور عزیزمان ایران از ادامه برجام با اروپا برآورده نشده هست. تقریبا ضرب الاجل جهت اروپایی ها تمام شده است است با این شرایط آیا کشور عزیزمان ایران از توافق هسته ای خارج می شود؟

    لاریجانی در پاسخ گفت: مواضع اروپایی ها و بحث هایی که مطرح کردند این است که اصرار دارد کشور عزیزمان ایران با خروج آمریکا از توافق هسته ای خارج نشود. آنها به موقع اقداماتی را انجام ندادند ولی راهکارهایی را مطرح کردند که هرازگاهی راهکار عوض کردن کرده ما هم رصد می کنیم در شورای هسته ای هم در این باره بحث شد مهم است که توافق هسته ای توافق بین المللی بود.

    وی افزود: پرسش این است که آیا دیگران می توانند به توافق پایبند باشند آنها می گویند که این توافق را می خواهند و همنچنان اصرار دارند که پای توافق هستیم منتها از نظر اجرا مشکلاتی دارند. الان عنوان اقتصادی در دنیا مساله مهمی شده است که از این ابزار استفاده می کنند. هنوز در حال مذاکره هستیم فکر می کنیم اگر مذاکره نهایی به نتیجه رسد بر اساس آن عمل می کنیم در غیر این صورت تصمیم گیری می شود.

    وی گفت که وزیر خارجه اعلام کرده در حال مذاکره نهایی با طرف اروپایی هستیم.

    مجلس نمی تواند نظرش را راجع به استیضاح به اقلیتی تحمیل کند

    خبرنگار ایسنا از مدیر مجلس این پرسش را پرسید که چقدر استیضاح وزیر خارجه در شرایط فعلی و مواجهه با تحریم ها مصلحت است و این که موضع شما راجع به بیانات ظریف اطراف پولشویی چیست؟

    رئیس مجلس در پاسخ گفت: مساله استیضاح جزء حقوق نمایندگان است ممکن است مجلس امری را مصلحت نداند ولی نمی تواند آن را به اقلیتی تحمیل کند. آنها می توانند از این ابزار استفاده کنند لذا چیزی خارج از روال نیست. به طور طبیعی استیضاح در دستور کمیسیون مطرح شده است و ممکن است متقاضیان قانع شود این که مصلحت تشخیص می دهند یا خیر بر عهده مجلس است.

    وی افزود: بعضی از نمایندگان معتقدند که اکنون وقت استیضاح مناسب نیست ولی اختلاف وجود دارد و تعداد دیگری نظر دیگر دارند. به نظرم باید مسیر طی می شد.

    لاریجانی در مورد عنوان پولشویی گفت: این توصیه ای که آقای ظریف گفت مقدمه و موخره ای دارد ایشان در ابتدا گفته کسانی که راجع به سی اف تی نظر می دهند صادقانه و با عقیده ارزش نظرات را بیان می کنند بعضی هم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند. به نظرم اگر قسمت دوم صحبتش را نمی گفت بهتر بود گاهی سیاست مداران نکاتی را می گویند که می توانند نگویند.

    رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش، راجع به بودجه سال ۹۸، گفت : نباید بر اساس شرایط فعلی انتظارات خود را تنظیم کنیم. به هر حال فروش نفت و وجود بعضی از پرسشها در مورد تحریم ها، صادرات و واردات تاثیر مستقیم روی قیمت ها دارد. در چند روز گذشته قیمت نفت ۷۰ دلار بوده و در حال حاضر نیز کم کردن یافته هست. ما باید نظری را قبول کنیم که نزدیک به واقعیت باشد.

    وی ادامه داد: بعضی از تنگناها روی قیمت تاثیر می گذارد و باید در مورد آنها فکر کرد. ما باید جهت نیازهای اساسی مردم تلاش کنیم تا با ارز قیمت پایین ارائه شود تا تاثیر روی قیمت ها نداشته باشد. بعضی می گویند که قیمت ها را یکسان کنیم و یارانه را زیاد کردن دهیم ولی عده ای این عنوان را تورم زا می دانند و می گویند قیمت پایین را قبول کنیم تا تورم ایجاد نشود. به هر حال باید تلاش کنیم تا به آبادانی کشور لطمه ای وارد نشود.

    وی خاطر نشان کرد: رویکرد شرکت برنامه و بودجه فروش اوراق بوده است و پیشنهاد ما واگذاری طرح های نیمه تمام که باید ساز و کار بیشتری جهت آن فراهم کنیم. همچنین نیاز داریم جهت طبقات پایین ساز و کاری را در نظر بگیریم که در مشقت قرار نگیرند. متاسفانه رتبه ای در کسب و کار نداریم و کار دقیق در این باره نشده هست. باید قبول کنیم که عنصرهای غیر متعین در سال آینده در زمینه بودجه کم نیست و باید قدر سیالیت در آن وجود داشته باشد.

    رییس مجلس شورای اسلامی در مورد قیمت ارز در بودجه سال آینده نیز گفت: هنوز بحث مفصلی در این باره در مجلس شورای اسلامی صورت نگرفته است که ما دو نرخی بودن قیمت ارز را ادامه دهیم و یا آن را به شیوه دیگری تبدیل کنیم.

    اگر کسی از اجرای قانون استنکاف می کند باید یقه اش را گرفت

    وی در پاسخ به سوالی راجع به این که بعضی از قوانین توانایی اجرایی ندارند، گفت : کدام قانون توانایی اجرایی ندارد؟ آیا می گویند قانون بازنشستگی توانایی اجرا ندارد؟ اگر کسی از اجرای قانون استنکاف می کند باید یقه اش را گرفت. قانون در حال اجرا هست. مواردی بود به عنوان نمونه در شهرداری ها؛ بعضی ها می گفتند چون رای آورده ایم مشمول بر حال ما نمی شود ولی از دیوان محاسبات، اداره قوانین و شرکت بازرسی کل کشور استعلام کردیم گفتند که باید قانون اجرا شود. اگر موردی بود که کسی زیربار نرفت این دستگاه ها باید به سراغشان بروند. من ابهامی در قانون نمی بینم. شما اگر ابهامی دیدید به ما نیز انتقال یافته کنید.

    لاریجانی در ادامه یادآور شد: در مورد قیمت ارز شاهد پرش قیمتی و عوض کردن ساعتی قیمت ها بودیم. طبیعتا هنگامی که این قیمت کنترل شد و پایین آمد در کار نیز تاثیر می گذارد.

    وی راجع به اوضاع مسکن نیز گفت : ما نیاز داریم روی بخش مسکن سرمایه گذاری کنیم. البته دولت راجع به بافت فرسوده تدبیری دارد ولی حرکت عظیم تری نیاز است و باید صاحب نظران کمک کنند. قوانینی هم وجود دارد که باید نحوه اجرای آن تسهیل شود.

    رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری اظهار کرد: کار مجلس شورای اسلامی قائم به فرد هست. نمایندگان نمی توانند اختیاراتشان را به دیگری واگذار کنند. تجربه ۴۰ ساله من در جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران می گوید هر کسی فکر کند ۸۰ درصد کارش پیش می رود و مجلس هم کاملا آشکار است که بعضی فعال هستند، طرح می دهند و کار می کنند؛ مثل مردها پورابراهیمی، بحرینی و زن حسینی نماینده پایتخت کشور عزیزمان ایران که در مورد ارز و بازار ثانویه کار کرده اند و پافشاری کردند و دولت را متقاعد کردند تا شرایط را عوض کردن دهند. دیگران هم فعال هستند آقای فرهنگی و دوستان ایشان طرحی جهت اصلاح بودجه دادند که در دستور هست. یا آقای کاتب در مورد یک طرح نظراتی داشت. آقای قاضی پور هم فعال هست. بسیاری از نمایندگان طرح ها و لوایح را می خوانند و اظهار نظر می کنند. ما در مجلس شورای اسلامی فعلی با مسائلی مواجه شده است ایم که بعضی با قانونگذاری حل می شود و بعضی دیگر با نظارت و پیگیری .

    رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که مقدار زیادی از وقت نمایندگان جهت حل پرسشها منطقه ارزش صرف می شود بیان کرد: نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند. مردم از آنها کارهایی را می خواهند و آنها چاره ای ندارند و باید دنبال کنند. گاهی به آنها خرده گرفته می شود که آیا پرسشها منطقه ای را دنبال می کنید. درست است که اینها ممکن است در صحن مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل نشود ولی کار مهمی است و به کشور آرامش می دهد. سنخ کار نمایندگان مقدار زیادی مربوط به کار مردم است.

    وی با بیان این که کارها مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در پرسشها ملی نیاز به هماهنگی قوای متفاوت دارد، ادامه داد: در بحث ارز اگر قوه قضاییه جهت مبارزه با اخلالگران تصمیم گیری نمی کرد و سران قوا ۱۲ بند را مصوب نمی کردند، آرامش نسبی ایجاد نمی شد. این کار ساعت ها وقت برد بعضی از پرسشها دراز مدت تر هست؛ به عنوان نمونه کمیسیون عمران در قانون بودجه امسال کار مهمی کرد، ولی رسانه ها کمتر به این پرسشها توجه می کنند.

    این عنوان به حمل و نقل ریلی بود که یک کمبود اساسی هست. باید ببینیم با کمبود منابع چطور می توانیم این مسئله را حل کنیم. آنها پیشنهاد دادند از هفت، هشت میلیارد دلار فاینانس استفاده کنیم و من از رهبری خواستم ۱۵ درصد از صندوق توسعه جهت این کار برداریم که کار کوچکی نیست و ساعت ها وقت برد. به هر حال خلیج فارس را به مرزهای شمالی وصل کنیم از نظر ترانزیتی کار مهمی هست. یا اخیرا کمیسیون کشاورزی راجع به قیمت گندم مسئله داشتند که این نیازی به مصوبه نداشت و باید با دولت صحبت می شد.

    در حال حاضر شرایط را جهت مذاکره مهیا نمی بینم

    لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری راجع به مذاکره با آمریکا، تاکید کرد: یکسری حرف های بی حساب و کتاب مطرح می شود. حرف های سخیف گفتن مایه مباهات نیست. در کنار اینها می گویند که آماده مذاکره هستیم. رهبری هم چند بار فرمودند آمریکایی ها اگر درست عمل می کردند باید به قواعد و تعهداتشان پایبند بودند. به نظر من این زیاد یک شگرد است و آنها باطنا به دنبال این عنوان نیستند. اگر آنها اعتقاد به مذاکره هستند حسن نیت نشان دهند و به توافق هسته ای برگردند تا ما تصمیم گیری کنیم، ولی در حال حاضر شرایط را مهیا نمی بینم. ما که نمی خواهیم دیپلماسی بزک راه بیندازیم.

    وی راجع به پرسش دیگری در خصوص گفت وگوی ملی اظهار کرد: فکر نمی کنم گفت وگوی ملی نیاز به میز و صندلی داشته باشد. این مساله به اراده جریانات سیاسی ربط دارد. آنها باید ابتدا روی چالش های مهم کشور کار کنند نه نقاط اختلاف. با توجه به پرسشها کشور هر چه در داخل کشور اتحاد زیاد باشد بهتر هست. دوستان ما در جریانات متفاوت هم بلوغ مورد نیاز را دارند که به دولت پیشنهاد دهند. دوستانی که در مجلس شورای اسلامی حضور دارند اظهار علاقه می کنند و گاهی اوقات نشست هایی می گذارند، ولی از جریانات بیرون مطلع نیستند.

    رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ساز و کار مالی اروپا، یادآور شد: این که بانک های اروپایی می گویند شرط تصویب لوایح مربوطه FATF است موضوعی است که باید حل شود. مساله ای که ما با آن روبرو هستیم این است که اروپاییان به تصمیمات نهایی برسند و ابلاغ کنند که نظرشان چیست. این لوایح مسیر قانونی خود را طی می کند و باید ببینیم نتیجه چه می شود ولی در مورد برجام باید مجموع شرایط را بسنجیم. زمانی که آمریکا از این توافق خارج شد ما حق داشتیم از آن خارج شویم ولی این عنوان بستگی به شرایط دارد و باید ببینیم منافع به چه شکلی اقتضا می کند.

    از نقش آفرینی چین در کشور عزیزمان ایران استقبال می کنیم

    وی راجع به مذاکرات چین و آمریکا گفت : این که چین جلوی یک جانبه گرایی آمریکا در حوزه اقتصاد را بگیرد، خوب هست. ما با چین روابط بلند مدتی داریم. رییس جمهور این کشور در سفر چند سال گذشته من به این کشور گفت : روابط راهبردی با کشور عزیزمان ایران را پایه گذاری می کنیم. به هر حال کشور چین کشوری مهم و تاثیرگذاری هست؛ خصوصا در حوزه های تامین انرژی و سرمایه گذاری در کشور عزیزمان ایران امکاناتی فراهم است و ما از نقش آفرینی چین در کشور عزیزمان ایران استقبال می کنیم.

    لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص درآمدهای نفتی، خاطر نشان کرد: این که درآمدها در بخش زیاد کردن یافته است باید ببینیم که چه میزان هست. مقدار زیادی از ارز کشور صرف کالاهای اساسی و حوزه بهداشت و درمان می شود که با قیمت ۴۲۰۰ تومان می شود. در بازار ثانویه که ۸۰۰۰ تومان جهت دلار در نظر گرفته است خیلی مربوط به دولت نیست. صادراتی ها عرضه می کنند و وارداتی ها آن را می خرند. ما از دیوان محاسبات خواستیم میزان درآمدهای نفتی را بررسی کنند و در وقت تنظیم بودجه آن را به ما ارائه کنند. باید توجه داشته باشیم فروش نفت قدری کم کردن یافته است و البته قیمت نفت هم نوسان داشته هست، ضمن این که تنها درآمد نفتی مهم نیست، بلکه درآمدهای مالیاتی و واگذاری ها هم مهم هست. ما باید درآمد کل بودجه را ببینیم که به طور کامل تحقق یافته است یا خیر. اگر مازادی باشد جهت آن تصمیم گیری می کنیم.

    فعلا بحثی به عنوان اوج بردن قیمت بنزین نداریم

    رییس قوه مقننه راجع به قیمت حامل های انرژی و احیای کارت سوخت نیز، گفت : برداشتم این است که فعلا بحثی به عنوان اوج بردن قیمت بنزین و حامل های انرژی نداریم و کارت سوخت نیز نباید ایهام ایجاد کند. این امر می تواند از قاچاق جلوگیری کند. این که ما در مورد برق، انرژی و یا سوخت های دیگر روشی ایجاد کنیم که جلوی قاچاق را بگیرد و به مردم فشار وارد نکند نیازمند آینده نگری ها و راه حل هایی هست. اقتصادانان در این باره پیشنهاداتی داشتند و مرکز پژوهش ها روی این مساله کار کرده هست. ما باید میزان مصرف بنزین و انرژی را کم کردن دهیم و جلوی قاچاق را بگیریم و فشاری به مردم وارد نشود. این نیازمند مدلی است که البته نباید به تورم دامن بزند. در مجموع بعید می دانم در شرایط امسال تغییری را شاهد باشیم.

    در کشور پولشویی داریم

    لاریجانی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوالی راجع به پولشویی، اظهار کرد: بحثی که وجود دارد این است که آیا در کشور پولشویی داریم یا به قول آقای رحمانی فضلی “پول های کثیف؟” بله. این مساله وجود دارد. ولی مردم ما انتظار دارند که مسئولان اظهار نظر کنند یا مساله را حل کنند. این که ما مردم را مضطرب کنیم از نظر اطلاع رسانی چه خاصیتی دارد؟ باید راه حل ارائه شود. اگر اشکالی وجود دارد باید در بخش های متفاوت بحث شود. به عنوان نمونه یک فرد را بگیریم و اعدام کنیم.

    وی اضافه کرد: در کشور ما یک عملیات روانی از بیرون صورت می گیرد که مستمرا مردم را مضطرب کند که دروغ و خلاف هم می گویند. عده ای هم در داخل به جای حل این عنوان چیزی روی آن می گذارند. ما باید یا راه حل دهیم یا برخورد کنیم. مضطرب کردن مردم چه خاصیتی دارد.

    به گزارش ایسنا، خبرنگار سایت خبر آنلاین از مدیر مجلس این پرسش را پرسید که بسیاری از نمایندگان وارد فضای انتخاباتی انتخابات مجلس در سال آینده شدند. این رویکرد را شما آسیب یا نشاط آفرین می دانید و این که شما در انتخابات دوره بعد از پایتخت کشور عزیزمان ایران یا قم شرکت می کنید؟

    لاریجانی در پاسخ گفت: فعلا این حرف ها را در شرایط امروز به صلاح نمی دانم. تا انتخابات یک سال و نیم وقت باقی مانده است بعد آیا باید راجع به این پرسشها صحبت شود؟ مردم پرسشها متنوعی دارند شما هم به این مباحث دامن نزنید و مردها هم که در معرض این حرف ها هستند به کارهایشان بپردازند.

    وی افزود : البته بنده حرکتی در انتخابات مجلس نمی بینم. ممکن است بعضی از جریانات کارهایی را شروع کرده باشند. اخبارش به ما رسیده هست. امروز نیاز است که همه وقت جهت پرسشها مردم گذاشته شود؛ البته در سه یا چهار ماه منتهی به وقت انتخابات نام نویسی صورت می گیرد و آن وقت می توان وارد فاز انتخابات شد.

    مشکل FATF از طریق رفراندوم حل شدنی نیست

    لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار در مورد این که آیا بهتر نیست با توجه به پیچیدگی لوایح چهارگانه اف ای تی اف تصمیم گیری نهایی را با رفراندوم انجام داد گفت: این مسئله که از طریق رفراندوم حل شدنی نیست. در حال حاضر حقوق دانان نیز با مسئله آن را بررسی می کنند. بنده با رفراندوم مشکلی ندارم، ولی بعضی تیترها ظرافت فنی و حقوقی دارد که باید در بعد کلان یعنی قوا بررسی و تصمیم گیری شود.

    لاریجانی ادامه داد: از چهار لایحه مربوط به اف ای تی اف یک مورد تصویب و ابلاغ شده است هست؛ دو مورد دیگر مجلس نظر داده و به مجمع جهت پیگیری رفته؛ بعد اصل عنوان برقرار هست. مورد دیگر را شورا ایراد گرفته که در کمیسیون بعضی اصلاح شده است و بعضی دیگر اصرار شده است هست. در نهایت اگر شورای نگهبان موراد اصراری را قبول نکند عنوان به مجمع تشخیص ارجاع می شود.

    خبرنگار میزان از مدیر مجلس راجع به ی آخرین وقت تشکیل جلسه شورای هسته ای و جزییات آن پرسید که لاریجانی در پاسخ گفت: جلسه شورای هسته ای تشکیل می شود. یک ماه و یا سه هفته پیش آخرین جلسه آن برگزار شد . در این جلسات گزارشات مختلفی ارائه می شود که از بنده نخواهید جزییات آن را بگویم. بخشی هم مربوط به گزارشات آقای ظریف است که مستمر جهت مجلس می فرستند و بعضی را به کمیسیون امنیت ملی می دهند که آنها نتیجه های کارها را مطرح می کنند.

    رئیس مجلس ادامه داد: مساله یک پیچیدگی دارد که باید با حوصله قدری جلو رفت و عجولانه وارد نشد. ولی به نظرم همه ابعاد بحث می شود.

    لاریجانی در پاسخ مجدد به پرسش این خبرنگار مبنی بر این که آیا مذاکرات با اروپایی ها ادامه دارد گفت: ما آنجا نیستیم که مذاکرات را قطع کنیم. چون مساله ی هسته ای با وجوه دیگری مواجه هست. ما در حال مذاکره هستیم. آنها نظرات را به ما اعلام می کنند. مذاکرات به صورت تلفنی و حضور و در سطوح متفاوت در حال انجام است و تقریبا مطلب روشن است که چقدر طرف برابر می تواند کار کند.

    خبرنگار روزنامه کشور عزیزمان ایران از مدیر مجلس این پرسش را پرسید که با توجه به بحران های چند وجهی محیط زیست در کشور آیا نهایی شدن توافق نامه پاریس را به صلاح می دانید با در نظرگرفتن این که بعضی الحاق به این توافق نامه را مهم دانسته و بعضی دیگر معتقدند که این عنوان مغایر با منافع ملی است؟

    رئیس مجلس در پاسخ گقفت: این لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شد. مجلس آن را تصویب کرد و به شورای نگهبان رفت. اکنون کمیسیون مربوط در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان هست. این یعنی مجلس به این لایحه رای داده هست. این که اختلاف نظر وجود داشته باشد اشکالی ندارد. ولی این ظرفیتی است که جهت آینده بافایده خواهد بود. ان شاء الله بررسی ها در کمیسیون انجام شده است و در صحن مورد بررسی مجدد قرار می گیرد.

    لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری راجع به ی لزوم شفافیت آراء نمایندگان گفت: شفافیت کار خوبی است که باید انجام شود ولی مهمتر از آن حریت نمایندگان هست؛ اگر کاری صورت گیرد که نمایندگان از حریت در اظهار نظر بیفتند فایده ای ندارد. مقام مجلس در آن است که هر فرد با حریت نظر دارد و آنچه مصلحت مردم است را بیان کند.

    وی افزود: ما در کشور عزیزمان ایران زندگی می کنیم و همه می دانیم که گاهی نمایندگان تحت فشار قرار می گیرند. آنها به بنده مراجعه کرده و می گویند تا نظری را بیان می کنند برایشان مسئله ایجاد کرده و تحت فشار قرار می گیرند و با توهین و هتاکی مواجه می شوند. آیا چنین شرایطی را در کشور قبول ندارید؟ این حرفها در کشور ما وجود دارد که مسئله زا است.

    رئیس مجلس با تاکید بر این که باید رفتارها درست شود گفت: از نظر اخلاق سیاسی در کشور با مسئله مواجه هستیم. می گویند ایرانی ها با اخلاق ترین ملت های دنیا هستند. بعد باید این عنوان به نمایندگی از کشور عزیزمان ایران نشان داده شود نه این که در سالها شاهد توهین ها باشیم. بنده موافق شفافیت هستم و نگرانی ندارم ولی می دانم چه مشکلاتی جهت بعضی ها به وجود می آید.

    خبرنگار تسنیم از مدیر مجلس این پرسش را مطرح کرد که بعد از مطرح شده است عنوان بورسیه ها بعضی از دانشجویان حتی نخبه کشور از تحصیل بازماندند اخیرا یک سری دانشجوها به دیوان عدالت شکایت کرده که حکم به نفع آنها صادر شده است ولی مانع از اجرای آن حکم می شوند و حتی بحث های سیاسی بیان می شود. آیا مجلس نمی تواند کاری کند؟

    رئیس مجلس در پاسخ گفت: تا جایی که اطلاع دارم خیلی از پرسشها حل شده؛ آنهایی که حل نشده است از کمیسیون آموزش می خواهم عنوان را پیگیری کند که اگر مطابق قانون کار نشده مسئله را کند.

    به گزارش ایسنا مدیر مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که چه اقدامی جهت انجام مطالبه رهبری مبنی بر تشکیل نظام پارلمانی انجام داده اید گفت: مقام معظم رهبری در جمعی عنوان تشکیل نظام پارلمانی را مطرح کردند که به نظرم کار خوبی هست، ولی مجموع شرایط کشور را مناسب نمی دانم. البته از ایشان عنوان را پرسیدم که گفتند مثالی زدند. این بدان معنا نیست که حتما باید نظام پارلمانی تشکیل شود.

    وی افزود: این عنوان به عوض کردن قانون اساسی نیاز دارد. شرایط امروز ما آمادگی این کار را ندارد. مطالعه ی آن سخت نیست. ولی ظرف زمانی ما ظرف مناسبی نیست.

    وی در پاسخ به پرسش همین خبرنگار در مورد این که آیا تعطیلات مجلس زیاد نیست گفت: تعطیلات مجلس مطابق آیین نامه هست؛ یعنی سه هفته جلسات علنی و یک هفته سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه جهت انجام کار مردم و پیگیری پرسشها آنها. این کار مشکل است که گاهی آنها تا پاسی از شب جلسات مراجعات مردمی دارند. این فرصتی است تا مردم با حاکمیت ارتباط داشته باشند. مجلس تعطیل نیست بلکه جلسات علنی آن تشکیل نمی شود.

    لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این که با توجه به تحریم ها نباید قدم هایی جهت وحدت ملی برداشته شود گفت: عقلا در شرایط فعلی با وضع کشور هر گامی با زمینه ی وفاق و کنار هم قرار گرفتن نیروهای علاقمند به کشور عزیزمان ایران ضرورت دارد؛ در صدر هم این کار انجام شد یعنی با ساز و کار رهبری جلسات سران قوا مستمر و هر هفته برگزار می شود؛ این منهای جلسات شورای امنیت و شورای انقلاب فرهنگی و موارد دیگر است.

    وی افزود: گاهی اختلاف نظر مطرح می شود که به نظرم با هماهنگی ها و توصیه های رهبری این اختلافات برطرف شدنی است نمی توانم بگویم این روند با همین شدت در بین جریان های سیاسی وجود دارد ولی باید عزم بیشتری باشد.

    لاریجانی در پاسخ به پرسش همین خبرنگار راجع به این که آیا نباید راهکاری جهت پرسشها ایجاد شده است بعد از انتخابات سال ۸۸ اندیشید گفت: آقای شمخانی، دبیر منزل شورای امنیت این عنوان را دنبال می کنند. می دانم بررسی هایی شده است است.

    وی در پاسخ به پرسش خبرنگار آناتولی مبنی بر لزوم عوض کردن ساختار شورای امنیت با توجه به تاکید اردوغان گفت: این بحث جدیدی نیست؛ در گذشته هم مطرح می شد و ضرورت دارد. هنگامی که شورای امنیت یک جانبه تصمیم می گیرد موقعیت خود را از دست می دهد حتی آمریکایی ها هم با شورای امنیت مسئله دارند. آنها زمانی به عراق حمله کردند که مصوبه شورای امنیت را هم نداشت؛ حتی گفته شد ۸۰۰۰ میلیارد دلار هزینه شد. بقیه کشورها هم دچار عصیان شدند و شورای امنیت و شرکت ملل باید نهادی جهت تصمیم گیری های به موقع باشد نه این که همچون یمن هنوز کاری نکرده هست. هنوز شورای امنیت در حال از دست دادن مرجعیت خود هست. به همین علت شاهد تشکیل محافل منطقه ای همچون شانگهای و آستانه هستیم. فکر می کنم این محافل منطقه ای زیاد شود چون شورا ظرفیت ندارد؛ البته عوض کردن در شورا هم به سادگی نیست. چون ساختار زورگویانه حاکم است که به سادگی آن را عوض کردن نمی دهند و وقت بر است.

    رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به خبرنگار کشور عزیزمان ایران پرس راجع به ضرورت بازبینی در قوانین جهت حل پرسشها فعالان اقتصادی و جذب حداکثری سرمایه گذاران خارجی، گفت : ما قوانینی همچون قانون تسهیل فضای کسب و کار را جهت فعالان اقتصادی تصویب کرده ایم، ولی مساله دو قسم دارد. معمولا در لفظ صحبت از مقررات و قوانین می شود ولی بخشی از آن مربوط به آیین نامه ها و بخشنامه ها است که ارتباطی با مجلس شورای اسلامی ندارد. بنده به معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرده ام که در جهت تسهیل فضای کسب و کار قوانینی را که ممانعت می کنند مشخص کنند. در شورای هماهنگی سران قوا هم این عنوان تاکید شد و به معاون حقوقی رییس جمهور نیز گفته شد. قطعا بازبینی می تواند به جذب حداکثری و ورود سرمایه ها کمک کند.

    وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی و بخش های متفاوت با مطالعه و کمک معاونت قوانین می توانند انجام دهند که ما از آن استقبال می کنیم.

    رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه ای مبنی بر این که مصوبات شورای هماهنگی شائبه قانونگذاری را به دنبال دارد و آیا مصوبات نباید از طریق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسد، گفت : کارهای شورای هماهنگی جنبه قانونگذاری ندارد. ما تاکید کرده ایم که باید موارد لزوم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود. مصوبات آنجا جایگزینی مجلس شورای اسلامی را ندارد و مصلحت نیست که نهادی جایگزین مرجع قانونگذاری شود.

    وی ادامه داد: به عنوان نمونه راجع به چک تضمینی بانک مرکزی اعلام کرده است که جهت کنترل پولشویی نیاز به اعتبار دارد. این گزارش را داد که ۸۰۰۰ میلیارد تومان از طریق چک تضمینی که قابل ردیابی نیست، پول جا به جا شده است هست. ما به آنها گفتیم که شما باید خودتان راسا اقدام کنید. آنها اعلام کردند که نیاز به اعتبار دارند و به همین علت شورا این عنوان را اعلام کرد، ولی در نهایت تاکید شد که باید جهت تبدیل این عنوان به قانون دولت لایحه دو فوریتی دهد.

    لاریجانی اضافه کرد: بعضی از پرسشها نیاز به همفکری دارد. به عنوان نمونه راجع به ارز باید تصمیماتی گرفته می شد که به قانونگذاری نیاز نداشت ولی اعتبار قوه قضاییه را نیاز داشت. بعضی از هماهنگی ها هم انجام شد. در مواردی همچون معافیت های مالیاتی هم ما به دولت تاکید کردیم که باید لایحه بدهد. بعضی از موارد وجود دارد که دولت باید تصمیم گیری کند و نیاز به قانون نیست، ولی جهت اطمینان بخشی به مردم ما می گویم که باید قانون تصویب شود. نمونه آن عنوان سپرده گذاری ارزی هست. بانک مرکزی می گوید که حاضر به سپرده گذاری و دادن سود به صورت ارز هست، ولی چون یک بار این کار به درستی عمل نشده هست، اگر عنوان در مجلس شورای اسلامی تصویب شود اعتماد مردم جلب خواهد شد.

    خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم این پرسش را از رییس مجلس شورای اسلامی پرسید که تحرکات آمریکا و عربستان و امارات نشان می دهد که آنها در مذاکرات سوئد به دنبال تقسیم یمن هستند تا حوزه تحت نفوذ انصارالله را تبدیل به عرصه تازه کنند، نظر شما راجع به آن چیست؟

    رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت : ما مخالف تجزیه یمن هستیم. این یک توطئه است که می خواهند منطقه را تجزیه کنند. این عنوان زمانی در عراق هم مطرح شد که ما مخالفت کردیم و ایستادگی کردیم تا کار به تجزیه کشیده نشود. پشت این قضیه آسیب رساندن به مردم یمن است و به همین علت موضع کشور عزیزمان ایران مخالفت می باشد.

    آخرین پرسش را خبرنگار روزنامه ابتکار پرسید، مبنی بر این که فراکسیون ولایی در انتخابات هیات رییسه به نفع شما کناره گیری کرد که به تعبیر خودشان می درخواست کردند شخص لاریجانی را نمک گیر کنند، ولی بعد از تصویب لوایح مرتبط با FATF شرایط عوض کردن کرد؛ به گونه ای که شاهد تقاضای بررسی عملکرد شما در کمیسیون تدوین آیین نامه هستیم؛ کما این که ظاهرا این عنوان از دستور کار خارج شده است هست، نظر شما راجع به آن چیست؟

    لاریجانی گفت : نظری ندارم و خیلی هم اطمینان ندارم که پیشگویی ها درست باشد. در مجلس شورای اسلامی افراد جهت انجام انواع کارها آزاد هستند و طبیعتا رییس مجلس هم ممکن است نظری خاص داشته باشد. حق نمایندگان است که ایرادی به آن وارد نیست. ولی به نظرم در شرایط فعلی باید این توصیه دیگران را که می گویند عمل به صحت کنیم را رعایت کنیم. این جهت امروز کشور عزیزمان ایران مهم است.

    وی ادامه داد: لزومی ندارد با سوظن عمل کنیم. زن ها و مردها در مجلس شورای اسلامی نماینده مردم هستند و می توانند تصمیم گیری کنند. جنس ما هم جنسی نیست که اگر کسی این کار را کند دلگیر شویم. اگر تشخیص دهم که آن چه که منافع ملت است را عمل کنم این کار را انجام می دهم. ضرورتی ندارد که به دیگران با سوظن نگاه کنیم.

    رییس مجلس شورای اسلامی در آخر خاطر نشان کرد: تشخیص آنها نسبت به بنده اشتباه بود. جهت انقلاب، جمهوری اسلامی و مردم و پرسشها کشور هر چه که مورد نیاز می دانم و از دستم بر آید انجام خواهم داد و کاری به این جناح بندی ها ندارم.

    واژه های کلیدی: قانون | اسلامی | قانونی | خبرنگار | لاریجانی | قانون اساسی | علی لاریجانی | مجلس شورای اسلامی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار